Legyen szó kis-, közepes- vagy nagy multinacionális vállalatról, az IT ma már minden szervezet működtetéséhez elengedhetetlen. Ezek az informatikai rendszerek viszont nemcsak egyszeri beüzemelést, hanem folyamatos felügyeletet igényelnek, az eszközök naprakészen tartása mellett – a kockázatmentes mindennapokat csakis így lehet biztosítani. Mindez az IT-s kollégák részéről rengeteg időt és minőségi szakmai hátteret követel meg.
A vállalatoknak két lehetőségük van informatikai rendszereik üzemeltetésére: saját csapatot alkalmaznak vagy pedig kiszervezik a munkát. Azt azonban fontos leszögezni, hogy nem egyszemélyes feladatról beszélünk – egyrészt átfogó szakmai ismeretekre van szükség, amivel csak kevesen rendelkeznek, másrészt megterhelő a megbízás elvégzése, amit csak a legritkább esetben képes egyetlen ember ellátni.
Szakértő csapat házon belül
Első körben a legtöbb vállalat házon belül próbálja megoldani a hálózat menedzselését. Saját csapat támogatását veszik igénybe, akik napi nyolc órában figyelik a rendszert, az esetleges hibákat, kibertámadásokat felismerik és azonnal reagálnak azokra. A gond csak az, hogy ezzel még mindig a nap csak egy bizonyos részében biztosított a felügyelet – a hackerek viszont nem csak munkaidőben dolgoznak.
>>
- Ez lehet a vállalati IT jövője? A digitális korban az informatikai infrastruktúra az üzleti világ gerincét alkotja, ám ennek hatékony működtetése és védelme még mindig jelentős…
Ráadásul, nem sok vállalat képes fenntartani egy olyan csapatot, amely valódi szakemberekből áll, így pedig minden hibára a legnagyobb szakértelemmel reagál, illetve oldja meg azt. Nem csak az IT szektorban állandósult, igen magas munkabérekről van szó! Még ha rendelkezésre is áll a szükséges anyagi háttér, a munkaerőhiány akkor is gátat szabhat a csapatépítésnek. Ahogy arról korábbi cikkünkben is beszámoltunk, 2023-ban akár 26 ezer informatikus is hiányozhat a piacról. A kereslet és a kínálat között egyre nagyobb szakadék tátong, ami már a vállalatok mindennapi működését, előrelépését is hátráltathatja.
Menedzselt szolgáltatás (MSP)
A fentiekben felvázolt problémák miatt egyre többen bízzák a teljes infrastruktúrát külsős csapatra, azaz egyre többen a menedzselt szolgáltatás mellett kötelezik el magukat. Ez konkrétan mit is takar? A menedzselt szolgáltató a teljes vállalati infrastruktúra üzemeltetését átveszi. A szakértőkből álló külsős csapat a nap 24 órájában megfigyeli a hálózatot, különböző monitorozó programok segítségével. Az esetleges hibákra az MSP partner azonnal reagál, a problémát lokálisan vagy a service centerből kezeli és megoldja.
A menedzselt szolgáltatás keretein belül a vállalatok teljes körű infrastruktúrát és kiszolgálást kapnak, egy kézből, havidíjas konstrukcióban. Így a cégeknek nem kell drága készülékekbe fektetni, nem szükséges külön rendszergazdát, informatikai csapatot, IT szakembereket alkalmazni. Egy cég biztosítja az eszközöket és a 0-24 órás kiszolgálást.
Az alábbi ábra egy tipikus MSP telepítési módot szemléltet, amelyben az menedzselt szolgáltató több bérlői fiókot kezel.
Az MSP népszerűsége folyamatosan növekszik, egyre több cég gondolkodik a vállalati informatika átalakításában. A HP forgalmazója, az Aruba felmérései is alátámasztják ezt, amelyek szerint 2024-ben már a vállalatok 69 százaléka a menedzselt szolgáltatás igénybevételével üzemelteti majd a teljes vállalati infrastruktúrát.
A PANOR Informatika azonban nem vár 2024-ig! Az Aruba partnereként a menedzselt szolgáltatás biztosításával már ma megoldást kínálunk a vállalati infrastruktúra gördülékeny, problémamentes üzemeltetésére.